Alla inlägg den 16 juni 2009

Av camilla - 16 juni 2009 13:22

Jag blev kallad till ett enskilt mäte på socialen för de hade fått 2 brev som de ville delge mig.  Jag fick läsa det som pappans sambo E skrivit och jag kan väl säga att det inte var så kränkande utan mer ett försvarstal. E påpeka utredningens handlingar, de var vinklade och ville veta hur barnsamtalen hade fungerat , om det ställts följdfrågor. Hon påpekar också att eftersom hon inte blivit tillfrågad om något så hade socialen redan bestämt vilken väg det skulle leda till. Hon säger vidare att T´s hetsiga humör beror på att han slutat snusa. För att undvika konflikter hemma så hade man delat in hemmet i sk riskområden, där stödning av barnens rum var ett sådant. T har blivit misstolkad och det han sagt har blivit förvrängt. Alla missförstånd beror på att T inte har så stort ordförråd och uttrycker sig fel många gånger men om man ställer motfrågor om man tolkat honom rätt så kan han lättare förklara vad han egentligen menar.

Vad det gällde A så hade hon på många sätt uttryckt att hon saknar närhet och gosiga kramar hemifrån...

I anteckningarna så stod det att jag bekräftade barnens berättelse och det undra E hur jag kunde göra när jag inte var där. Och att jag sagt att jag visste att T slagit barnen varför jag då lämnat barnen till dem. E förklarar att det är allas föräldrars skyldighet att se till sina barns skydd!!

E såg också att det fanns subjektiva tolkningar och syftningsfel.

Hon avslutar brevet med att hon vet att de inte kan svara henne men anser att hon skulle vara kallad till utredningssamtal. Trots detta så vill hon att de svarar till T på hans mail.


Nästa brev var deras pappas egna försvarstal. Observera att hans sambo precis sagt att han har ett dåligt ordförråd men jag lovar i detta brev var han duktig.

Det börjar med att han vill informera socialen att han inte vågar ha umgänge med barnen innan allt är klart. Han vill men vågar inte då han inte vet vad mitt nästa drag skall bli.  Han säger att jag lämnat barnen trots utredningen till honom. Han är orolig för barnen  för J fungerar inte i skolan och uppvisar flera normbrytande beteende, har ingen vuxenrespekt, problem löser han genom att stänga känslorna inne eller vara utåtagerande. Vad det gäller A så var det större fara för hon är väldigt naiv, litar på folk, följer med andra,drar sig till andra. klär sig ofta utmanande, vill vara till lags och behaga. Jag har inte förmåga att se vad som händer då jag själv upplevt saker som ett barn inte ska göra. Jag hade inte haft förmåga att skydda min äldre dotter tidigare och då varit i kontakt med socialtjänsten. Pappan skriver vidare att jag inte haft någon fadersgestalt då jag såg min pappa försvinna när jag var liten och sedan bara haft sporadisk kontakt med honom och min styvfar inte var någon bra förebild.Mina äldre barn hade inte heller någon kontakt med sin pappa och nu skulle jag se till så att de små barnen inte hade det med honom heller.   Avslutningsvis så skrev han Gör vad ni vill med informationen men nu har ni fått den i allafall.


Min första reaktion var att detta är ett försvarstal där han försöker lägga fokus på mig istället . Men jag blev så in i helvetes förbannad, utelämna högt personliga saker i min familj på detta vis. Vem fan trodde han att han var. ? Jag skicka så klart sms där jag fråga varför där inte fanns en analys av hans barndom och analys på honom och E eller det var upp till mig att fixa det? Skulle jag göra samma som dem och skicka det till Svedala Socialtjänst.?? Detta var det absolut sämsta val han gjort i sitt liv.

Efterår så kolla jag igenom vad han egentligen skrivit och upptäckte lite dubbla budskap

- Inledningsvis så gjorde jag fel som lät barnen träffa sin pappa enligt honom men brevet avslutas med att jag försökte sätta stopp för det precis som med de äldre barnen. Stor lögn för jag har ALDRIG hindrat barnen att träffa sina fädrar, barnen anser jag inte vara någons egendom. Däremot har J velat flytta till pappa men alltid nekats då pappas sambo har på pränt att det inte är bra för barnen att ha något annat än tradionellt boende.

-Som jag skrev innan så hade J utbrott och dessa visade sig oftast i skolan, det skolan berättade trodde jag knappt var sant då J var jättemysig hemma. Men jag såg till att J fick en kontaktperson på socialen och prata av sig redan innan detta började.

- Det var negativt att jag kontaktat socialen i samband med problem av min äldre dotter, VARFÖR?? Jag erkände att jag inte hantera situationen och bad om hjälp, kan det vara fel? Samtidigt är det precis detta sambon arbetar med, ser hon det som en svaghet att söka hjälp??

-A klädsel? Inköp görs i vanliga affärer som H&M, Kapp-Ahl. Naiv? Det tösen kan och vet redan allt ( enligt sig själv) Man skall väl vara lite naiv vid hennes ålder. Dras till äldre? Ja hon har växt upp i en vuxenvärld med dragracingfolk och hon kan prata med alla. Vill vara till lags och behaga? Varför har då pappan sådana problem och bråk med henne ?

Vad det gäller min uppväxt så vet de ingenting. Jag har en fadersgestalt sen att han inte var en bra sådan är en helt annan sak.

Nu vägrade pappan och E att överhuvudtaget svara på sms eller mail, de svarade inte heller om samtalet var från min mobil förrän jag skrev att det kunde vara barnen som ville prata med honom.  Socialens reaktion på dessa brev var lika med noll, de hade inga aspekter på något i breven. Men jag retade mig som fan att de gjorde så här för jag ansåg att det var förtal för som ni förstår så har jag utelämnat en del för personliga saker som inte har med min roll som förälder att göra. Det är bara för personligt..

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards